tiistai 1. heinäkuuta 2014

Kiertelyä ja kaartelua jopa takaisin paluuta!

Täällä tulee harvoin käytyä.
Hieman likaisessa vedessä paljon paatteja.
Vieressä legendaarinen Meripaviljonki.
Sama puro, jossa veneet kelluivat hieman ylempää kuvattuna.
Siinäpäs mukavan näköisiä hirsirakennelmia.
Jälleen siltakuva kulkuneuvosta.
Tuohan on melkoista maalaisidylliä.
Kauppilan "suora".
Kuormaaja napsahteli silloin tällöin, tuli pieni huoli F Kasin puolesta.
Ali-Haapalalla jälleen.
Kuva juoruaa, että sorallakin on käyty.
Tässä olisikin melkoinen kuva-arvoitus.
Vastavaloon tummahkot sävyt.
Ei ole Norppa, vaan Kaustisen ja Ala-Vetelin väliseltä mutkatieltä.

Ilmat ovat asettuneet mukaviksi ajelukeleiksi. Niitä täytyy hyödyntää, ettei pääse muuttumaan jällen kylmäksi, ennen kuin saa vähääkään kilometrejä alle. Kaksikymmentä astetta! Kevyillä varusteilla pärjää. Suunnasta ei mitään tietoa, mutta Kauppilaan päin näytti vilkku ennen Alaviirteelle tuloa. Soratie alkoikin melkein heti. Muistelisin, että tässä on ollut pitemmästi öljysoraa? Annoin F Kasin mennä jokisuulle asti, tanssilavan viereen pysäköin. Veneitä mukavasti joessa. Eivät kuitenkaan ajossa, niinkuin niille kuuluisi tällaisena päivänä. Voihan olla, että navakka lännenpuoleinen tuuli hillitsi enimpiä veneilyhaluja. Takaisin Kauppilan sillalle jossa ottelin muutamat fotot. Kannukseen päin suunta. Kajaanitietä jatkoin eteenpäin, mielijohteesta käännyin ennen Eskolaa olevalle pysäkille, sinne oli jätetty puutavarakuormain. Kun sammutin F Kasin huomasin, että nosturi hiljalleen alkoi niiata, oliko jokin nestevuoto tai mikä? Äkkiä tien päälle, mutta kas kummaa, suunta olikin takaisin päin! Selitys kyllä tälle löytyi, tankissa jäljellä runsaan sadankilometrin ajoon bensaa, Ali-Haapalalla sitä olisi tankattavaksi. Kannuksen "keskustan" kautta Ullavan tielle. Ei ole parantunut routakohoumat keväästä. Norpalla oli turisteja! En häirinnyt heidän rauhaa, päästelin ohi. Parannusta tarvitsisi  Kauhava tielle menevä väylä. Muutama vuosi sitten väli Ullava - Haapala oli loisto kunnossa. Nyt on lyöty paikkojakin sinne tänne, ne eivät motoristia ilahduta. Ali-Haapalalla halpaa bensaa tankkiin, vähän ostoksia kaupastakin. Kaustisille päin melkein vastatuuleen lähti F Kasi mukavaa matkavauhtia jytistelemään. Mitä tutummaksi pyörä tulee, sitä enemmän siitä alkaa pitää, tässä "lämminverisessä" on luonnetta. Tuntuu, että moottori vääntäisi vaikka ratakiskon solmulle ja se kävisi äkkiä. Jylhän tielle käännyin, parinkilometrin jälkeen ajoin kaikkien tienpaikkauksien äidin päälle! Onneksi F Kasi osaa mennä suoraa, ja paikkauksien väliä sen verran, että eturaratas mahtui rakoon, molemmin puolin parin sentin "sivuttaisestot". Leveämmästä takarenkaasta en tiedä, pakkohan sen perässä oli tulla. Kangasmaaston alkaminen lopetti paikkauksetkin, pääsin kallistelemaan hiljalleen mukavia mutkia. Pysähdyin pienelle taukopaikalle, jonka molemmin puolin pienet järvet. Teoriassa mukava paikka, mutta hieman on soisen oloiset rannat. Lopputie ennen Alaveteliä oli vaihtelevaa pinnaltaan, kuitenkin ajettavaa. Kokkolaan en ajanut, käänyin  Heinolan valoista Biskobin mutkatielle. Tosin mutkat alkavat muutaman kilometrin päästä. Kasitien liikenne oli yksipuolista, pohjoiseen päin saimme F Kasin kanssa ajella aivan tyhjää tietä, eikä peileistäkään näkynyt ketään. Vastaan tuli autoja jopa jonoina! Kotona yhdeksän jälkeen, mukava poukkoileva moottoripyörä ajelu, juuri sopiva tällaiseen iltaan.

Ei kommentteja: