perjantai 6. lokakuuta 2017

MZ- vihdoinkin käsittelyyn, osa yksi. 6.10.2017

Näköjään mikään ei tapahdu harrastuksessa väkisten! Marraskuun 22 päivä 2012 päätin ottaa MZ,tin käsittelyyn, sainkin sen purettua moottoria lukuunottamatta osiin. Jokin tuli,  homma pysähtyi kuin seinään. Osat ovat olleet viisi vuotta! Levällään ympäri navettaa ja tankkihuonetta.
Mutta noin kuukausi sitten tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta, nyt on MZ,tin vuoro.  Eikä intoa vähennä se, että Grammo ja Anssu suunnittelevat omia projektejaan talvea varten. Anssulla pitkä tie, jos meinaa saada Suzuki gt 250 rungon liikenteeseen muutaman vuoden periodilla. Grammolla paljon helpompaa, Suzuki 250 oli, kun sen viimeksi näin, aivan kehillään.
MZ,in pitäisi olla osiltaan lähes täydellinen, en usko, että alan sitä mitenkään koriste esineeksi tuunaamaan, vaan lähinnä käyttöön vähän huonommille teille, kuin sileät asfaltti baanat.
Projektia edelsi kolmen päivän intensiivinen ruuvaushuoneen valmistelu ja siivoaminen. Rojujen keskellä puuhastelusta ei tule näillä aamuilla mitään. Aluksihan se on osien uudelleen putsailemista ja järjestykseen panemista, sen jälkeen ruuvailemista paikalleen. Mielenkiintoista!

 Tällaiselle kaaokselle piti saada jokin tolkku aikaan.
 Siellä Mitsiäkin pilkottaa.
 Nyt on mattokin lattialla, ja MZ,tin osista uusi kaaos.
 Noista pitäisi pyörän syntyä.
 Etupäästä liikkeelle.
Tämä kohta vaatikin vähän enemmän tuunausta. Kauan oireillut ryyppy vipu on nyt hyvä!
8.10 Tein pienen tuunauksen samaan kohtaan.


Vähitellen alkaa osat löytää paikkansa, pois jaloista. Etuteleskoopit ovat hyvässä kunnossa, samoin eturatas, kumillakin ajaa vielä pitkästi. Mukavasti löytyy osat kohdilleen, ei tarvitse edes muistella kun koppaa laatikosta muttereita ja pultteja, tuttuja ovat. Ryyppyvipu on ollut aina pieni ongelma. Päätin paneutua siihen kunnolla, Bingin kaasuttaja ei ole alkuperäinen MZ,tin kaasari, joten vivun ja vaijerin suhteet hieman pielessä. Mutta pienellä tuumailulla, ja tuunailulla asia ratkesi.

 Käsisuojat ovat MZ,tissä tehokkaat, kannattaa niitäkin hoitaa.
Kytkinpuolellekin vähän fikasausta.

Pientä puhdistelua ennen projekti "moottori" kimppuun hyökkäämistä. Siinä on kolme elementtiä, ilma, bensa ja sähkö!

Kymmenespäivä lokakuuta.
 Reinoilla ja sukkasilla käppäilin. Bingiä putsailin ja tohottelin.
 Tuo pyöreän luukun sivussa kello seitsemässä oleva reikä on mittatikku vaihdelaatikon öljyn korkeudelle. Öljyä riittävästi, ruuvi pois reiästä, astia alle, yön kun valuu, on aamulla oikea pinnan korkeus.
 Ajan patinaa ei saa liiaksi poistaa.
 Tässä öljy vaihdelaatikkoon.
 Stefojen nuorentajaa sekaan.
 Etuteleskooppien öljyt.
 Johtohässäkkää.
 Vähän jo rauhoittunut.
 Uusi akku saas virtasta.
 Jalka maalattuna.
Akkukotelon pohja putsattu, maalattu ja kumilla päällystetty.

Kymmenespäivä oli kässehtimis päivä. Kaikkea pientä näpräilin lämpimässä ruuvaamossa. Myöskin imuroin lattian. Sähköjä siistein, tein muutamaan liitokseen kutistesukka varmistuksen. Bingiä  myös putsailin. Huomenna  jatkuu sähköjutut, voisihan sitä takapäänkin kimppuun hyökätä.

 Värit eivät tässä pyörässä ole mitään museokamaa!
 Hieman vaihtelua takasuojalle, voi olla hassun näköinen paikalle pantuna...
 Sähköistä ei ota koskaan liikaa kuvia.
 Tämä meinaisi olla lujassa. Ei olisi ollut pakko ottaa irti, mutta olisihan se vaivannut.
 Vastakierretappi on kova sana, tässä jo työn tehneenä lavastettuna.
 Kilotavara pultit eivät tada olla hyvä ratkaisu, Kokkolasta hakea kunnon tavaraa, tuo alkuperäinen oli niin ankaraa värkkiä, että pienen reijän tekoon meni aikaa ja yksi porakin.
Runkokin saanut suojaväriä itseensä.

Fiksaaminen jatkuu, jumittunut iskarin pultti vaati pienen projektin. Maalailua, sähköjohtojen fiksailua, kohta alan koota ilmanpuhdistin, takasuoja kokonaisuutta.

Ei kommentteja: