sunnuntai 29. lokakuuta 2017

MZ vihdoin käsittelyyn. MOOTTORI. 29.10.2017

                                        MOOTTORI
Vihdoin pääsin moottorin kimppuun. Neljä kannenpulttia irti, niin lähti kansikin. Nyt sellainen, joka ei ole MZ,tiä ruuvaillut, ajatteleen, ahaa... nostan seuraavaksi pytyn pois. Niin minäkin, mutta "kokeneena" MZ ruuvarina tiesin aukaista emäruuvin joka kiinnittää moottorin ylärunkoon, totta kai, kun sen kiinnityspiste on  sylinterin kyljessä. Jokos nostetaan pois kannen pulteista? Yrittää voi, mutta kun jää sentistä kiinni! Pieni taikatemppu. Aukaistaan toinen moottorin takana olevista pulteista ja vedetään ulos. Hupsista, moottorin keula painuu juuri sen verran, että sylinteri mahtuu nousemaan pois! Aikaa kannen aukaisuun ja tähän ei kulu kymmentä minuuttia, jos ei oikein hidastele.
 Mutterit irti.
 Kansi on jo hypännyt pöydälle.
Mäntä!
 Mäntä ensimmäisessä pikatarkastelussa.
 Samoin sylinterin seinämät. Olivat äkkiä tarkasteltuna hyvässä kunnossa.
 Männänenkaat olivat hyvin liikkuvat eikä ohipuhallustakaan suuremmasti.


Kuvat aukaistusta moottorista antavat ylirealistisen kuvan. Muistan edellisiltä kerroilta, kuinka kuvien värit ja sävyt  "säväyttivät". 
Nyt on pieni mietintämyssyn aika, vaihdanko männänreinkaat? Ensinnä pitää katsoa varastotilanne, millaisia vaihtoehtoja on. Mäntiä taitaa olla pari kolme kappaletta ja ainakin kaksi sylinteriä. Seuraavaksi on kuitenkin tämän yksikön täydellinen puhdistaminen, männän pään kiilloittaminen kuuluu traditioon!

Lyhyt päivärupeama.
Vähän siistimmässä kunnossa mäntä, kansi ja sylinteri. Nämä odottavat tiivisteitä Karrilta, vanhoille ei kannata koota. 

 Tai sitten, tässä on kolmesatasen kansi, ja mäntä renkaineen, sekä tappeineen.

Aion ottaa selville, millainen sylinteri tuohon kokonaisuuteen tulisi. Tai sen tiedän, mutta millaisia muutoksia lohkoon joutuu tekemään? 


Ei kommentteja: