torstai 12. lokakuuta 2017

MZ vihdoinkin käsittelyyn osa kaksi. 12.10.2017

Jatketaan uudella osiolla, ettei painu liian pitkäksi.

 Tällainen  "lahja" Karrilta on piileksinyt kaapin perukoilla, viisi vuotta!
 Uudet jarrukengät.
 Eivät vanhatkaan pahasti kuluneet, mutta öljy päässyt pilaamaan pintaa.
 Näillä vehkeillä vaihtui. Vasara lähinnä rekvisiittaa.
 Ainut osa, jota piti vähän hakea. Miksi? Olin laittanut sen "hyvään" paikkaan.
 Ilmanpuhdistimen kotelon kansi.
 Vähän yleiskuvaa.
 Ilmanpuhdistin paikallaan.
 Samon tasasuuntaaja, tai mitä tuo nyt sisällään pitää?
 Nyt se on tukevasti kiinni.
Piiloon painui lietsoa muistuttava ilmanpuhdistajan kotelo.

Muistelin, että olin tilannut Karrilta ilmanpuhdistajan kotelon, nyt se oli vähän liiankin hyvässä tallessa, mutta löytyi kuitenkin.Siellähän oli uudet jarrukengät, kun rupulimaastossa ajaa, pitää takajarrun toimia! Vielä löytyi Bing kaasuttimen uusi neula ja työkalukotelon lukko! Fiilinki nousi roimasti. MZ,tin ilmanpuhdistuslaitos on nerokkaasti suunniteltu, puhdistukseen tulee pyörivä turbo efekti, tulos on  puhdasta ilmaa kaksitahtisen kaasariin. Kaksitahtinen on  tarkempi ilman puhtaudesta, kuin nelitahtinen. Mutta hui, missä on kotelon kansi? Ensimmäinen ja toivottavasti viimeinen osa, joka haetutti itseään. Harmi, etten ollut nakannut sitäkin navetan lattialle, vaan säilönyt hyvään paikkaan tankkihuoneessa, puoli tuntia tuhrautui hakemiseen. En ollut kuitenkaan kannelle vihainen, putsasin sen, hioin pienen ruosteläikän puhtaaksi ja maalia pintaan.  Nyt on puhtaan ilman saanti kunnossa, samalla kiinnitin tasasuuntaajan? huolellisesti kiinni. Entisessä elämässä se pari kertaa pääsi irtoamaan. Koska tämä uusi kotelo on muovia, se ei johda sähköä. Entistä koteloa  käytettiin maihin menevien johtojen liitäntä paikkana. Katselin jo uuden maapaikan valmiiksi, huomenna tuunaan siihen kiinnityksen ja kuudelle maahan menevälle johdolle kokoontumispaikan! Taitaa siirtyä projekti sitten  bensapuolelle...

 Tähän laumaantuvat maajohdot.
 Viimeistelyä vaille valmis.

Tässä maajohdon toinen pää. Yksi laumasta taitaa vielä piileskellä tuossa johtoryteikössä?
 Maalia päälle, ei ruostu.
 Nippuside on mainio monissa tapauksissa.
 Ei pysynyt " tasasuuntaaja" tuolla paikalla.
 Tässä uusi vielä parempi paikka.
 jopa kumivaimentimlla joustettu.
 Suojuksia rattaan puolelta.
 Bingiä meinasin kurkata.
 Luisti tulossa päivänvaloon.
En vaihtanut vielä uutta neulaa, juotettu vanha pidin saa olla niin kauan kuin kestää. Epäilen että kestää!

Vähitellen alkaa johohässäkkä saada lopullisia sijoituspaikkoja. "Tasasuuntaaja" sai uuden suojaisemman paikan, ja tärinättömämmän. Keräsin maajohdot yhteen liitosjohon päähän. Runkoon tein maadoituksen. Suojat ovat nyt asennettu paikalleen. Aukaisin Bingin ajatuksella vaihtaa Karrilta tullut neula ja pidin. Mutta muistin, kun aukaisin, että viisi vuotta sitten juotin katkenneen pitimen ja asensin sen vanhan neulan kanssa paikalleen. Saa uusi osa odottaa vielä. Olkoon niin kauan reservissä, kun vanha kunnossa. Vaihdon voi suorittaa vaikka lumihangessa. Huomenna taidan laittaa takarattaan ja ketjut paikalleen, alkaa muistuttaa moottoripyörää!
JARRUVALO KATKAISIN
 Reissussa rähjääntyy.
 Osat  käyttökelpoisia, ulkonäössä toivomisen varaa.
 Pientä kiilloitusta kaipaavat.
 Sitten maalaamoon.
 Vähän tinausta, en ollut tyytyväinen tinauksen ulkonäköön, kestää kuitenkin.
Seuraavan seitsemänkymmenen tuhannen km jälkeen uusi huolto. 

MZ,tissä on ruummun sisään rakennettu nerokas jarruvalo katkaisin. Edellinen omistaja oli kuitenkin jättänyt sen huoltamatta, ja tietäähän lopputuloksen. Onneksi ulkopuolisia virran kulun katkaisimia saa melkein R-kioskeiltakin. Sellaisen laiton alkuperäisen tilalle, hyvin toimi noin seitsemänkymmentä tuhatta kilometriä. Ajattelin, nyt samalla voin huoltaa vanhan palvelijan. Sunnuntai aamu siinä mukavasti vierähti näprätessä. Seuraava huolto kuvatekstin mukaan seitsemänkymmenen tuhannen ajokilometrin jälkeen!

Ei kommentteja: