sunnuntai 19. toukokuuta 2013

Olis ajanut enemmänkin.

 Näillä lukemilla uudet öljyt moottoriin, vaihteistoon ja perään.
 Vaatetta pois tällaisella taukopaikalla, vähän ennen Resjärveä.
 Tässä Reisjärven tapuli.
 Kirkko oli remontin alla, mutta piirteistä selvää saa.
 Haapajärven kirkko näyttää pienemmältä mitä on.
 Eikös tuo auto ole vähän kummasti.
Vaikea sanoa mitä on tapahtunut. Onko otettu ratas irti, ettei ajettaisi. Pieni naarmu tiessä ehkä pukattu autoa. Kilvet ainakin viety parempaan talteen.

Toukokuu on parasta ajoaikaa, kun vielä tällainen lämpöaalto päällä, niin tuhlausta jäädä pyhänä kotiin. Uudet öljyt Satasessa, kypärän visiiri teipillä kiinni, (hätä ei lue lakia) puoli kymmeneltä tienpäälle.  Kaksikymmentä kolme astetta leppoisaa lämpöä, pientä tuulen virettä, eikä ilma ollut edes kovan tuntuista.  Raution kautta Sievin Asemakylälle, hyväpintaista tietä Kajaanitielle, vilkku vasemmalle, hetkessä ohitimme Satasen kanssa Sievin ainokaisen liikenneympyrän. Vielä ei ollut oiken suunta selvillä, pienellä arpomisella selvisi, Reisjärvelle! Pieniä routaheittoja oli Kiiskilän kohdilla, kuitenkin hyvin ajettavassa kunnossa oli tie. Satanen hyrräsi tasaista satasen vauhtia, alkoi olla melkein nirvanaa lähentelevä ajofiilinki. Teippikypärä päästi sopivasti tuulenvirettä viilentämään oloa, lämpömittari oli kohonnut kahteenkymmeneen kuuteen. Kevään ensimmäinen vaate vähennys sattui ennen Reisjärveä. Muistin, ettei kirkoista ole tullut otettua pariin vuoteen kuvia, johdannainen ajofiilingin aallonpohjasta? Reisjärven kirkko oli remontin alla, ei häirinnyt kuvien ottoa. Hyvillä mielin tielle. Nyt oli jälleen loton aika, ajanko lähelle Pihtipudasta ja siitä Keihärinkoskelle, vai Haapajärven suuntaan. Jokin painoi vaa,an Haapajäven eduksi. No onko se H-järven etu, että Satasen kanssa sinne ajamme? Nojailin kyynärpäillä polviin, oikein rönötysasennossa, virkistävä ilmavirta piti lämmön kypärän sisällä siedettävänä, Satanen suhisteli kuin sukkasillaan nyt vähän päälle nimensä mukaista vauhtia. Tälle välille ei ole mitään lisättävää tai pois otettavaa, tällaista on moottoripyörällä ajo parhaimmillaan. Haapajärven kirkosta otin myös kuvia, katselin olisiko Aulis Myllylän m-p liikkeessä mitään nähtävää, ei ollut. Ei ollut koko liikettä? Kurvailin vähän aikaa Haapajärven tienpätkiä, sitten nousin Nivalaan menevälle tielle, muutama moottoripyöräkin tuli vastaan.  Tien reunaan langennutta autoa piti pysähtyä tarkastelemaan  lähemmin.  Nivalassa on nyt liikenneympyrä, vasta ympyrässä tein päätöksen mistä liittymästä poistun. "Poistu kolmannesta liittymästä" sanoin itselleni. Paljon oli Kalajoessa vettä, tai sitten sitä säännöstellään alajuoksulla olevaa voimalaitosta / laitoksia varten? Onko niitä, joka tietää kertokoon. Nivalan ja Sievin erottavaan mäkimuodostelmaan Satanen hyökkäsi kuin nuoret pyörät, ei ollut mitään tietoa enää menneitten aikojen ongelmista, menohaluista oli tietoa! Sievistä Kannukseen, pakotin itseni kääntymään Väliviirteen tielle, helpotti vähän kun eteen tuli japsikustomi oppaaksi. Selvää kahdeksaakymppiä ajelimme letkassa kasitielle, siellä kustomi kääntyi Himankaa kohti. Käsiä heiluteltiin. Tilasto: Yksi vastaantulija noin paristakymmenestä pyöränajurista ei tänään nostanut kättä. Menomatkalla päätin laskea kaikki näkyvät peltotraktorit, lopetin neljäänkymmeneen kolmeen paikka ennen Sieviä, joten liikkeellä olivat, ja isot traktorit!  Jäi hurjasti ajovelkaa kassaan, miten tässä taas näin kävi?
ps. Ajellessa uskalsin jo miettiä menneitä kahta vuotta, ja sitä mitä tapahtui. Ja kun alkaa miettimään tulee ajatus dokumentoida nämä mietteet, muuten ne haalistuvat menneitten hämärään. Dokumentista voisi jopa ottaa opikseen. Täytyypä alkaa näppäillä.

Ei kommentteja: