Ksatasen harharetket Eli miten Ksatasesta tuli Satanen.
Kahdeksas
päivä toukokuuta kaksituhatta yksitoista alkoi seikkailu ja sekoilu, jonka uskaltaa sanoa loppuneen
vasta kahdestoista tätä kuuta tänä herran vuonna kaksituhatta kolmetoista.
Kaaos
alkaa.
Kun
pysähdyin katsomaan autiotalon tulipaloa Sievissä huomasin, että pyörän
jäähdytysflekti pyörii, jota se ei ole tehnyt kuin pari kertaa ennen, Tampereen
ruuhkassa, ja Juutinrauman sillan ruuhkassa. Nyt ei ollut edes kuuma ilma, olin tullut reipasta vauhtia joten viimakin
jäähdytti. Kotona sama ilmiö.
Hieman
hämmästelin asiaa, mutta lähdin parin päivän kuluttua Anssun kanssa Kokkolaan,
ennen Kokkolaa syttyi moottorin ylikuumenemisesta kertova varoitus valo. Nyt
säikähdin todella. Ksatasen lämpömittari ei ole toiminut täällä ollessa
lainkaan, mitä en pitänyt puutteena, sillä vain LT Ksatasessa oli kyseinen
kapistus. Muut Koot saivat pärjätä ilman. Hissukseen ajelimme kotiin, koko ajan
odotin milloin matka päättyy kesken, tietenkään en odottanut vaan pelkäsin.
Kotiin
päästiin, eikä motti sen kummempia lämpöhalvauksen oireita esittänyt. Kun
sammutin ja käänsin uudelleen virrat päälle ei flekti lähtenytkään pyörimään
jonka sen olisi pitänyt kaiken järjen mukaan tehdä?
Alkoi
loputon vian etsintä. Netti tutut gurut jopa Englannin Ksatas kerho tuli
tutuksi. Aivan yksin en tuon ilmiön kanssa ollut, mutta ymmällään tuntui olevan
Bemarikansa tällaisesta ilmiöstä.
Vianetsintää:
Maadoitukset, termostaatti, flektiä ohjaava rele. Lämpötila anturi. Menin
maadoitukset läpi, uusin nuo muut komponentit. Ei vaikutusta. Kesäkin humahti
siinä syksyä kohti, elokuussa tein pieniä ajokokeiluja, kuitenkin kiusallinen
vika seurasi kuin varjo perässä. Olin mitannut veden lämpötilan silloin kun
flekti alkoi pyöriä, eikä se ylittänyt paljoa seisemääkymmentä astetta,
varoitusvalo välähti joskus jopa ennen flektin starttaamista. Sähköissä häikkää. Mutta missä? Johtoja,
releitä ja vaikka mitä on Ksatasen tankinalusta täynnä. En ole auto-enkä mp
sähkömies, en muunkaan alan sähköttäjä joten toivottomalta tuntui. Naapurissa
tosin asuu todellinen taitaja Virsiheimon Hannu, Häntä huusin apuun, Hannu
kävikin jo katsomassa, mutta kerroin etten ole enää kiinnostunut ko.
laitteesta, katsotaan talven päälle.
Engelsmanni
neuvoi katkaisemaan flektin johdon, ja sijoittamaan säätövastus väliin, jolla
voi pyörittää halutessaan ropelleja. Tein tämän, ja flektivaiva poistui. mutta
valo vilkutti. Vedin mustaa teippiä päälle! Todellinen mp-sähköguru!
Koska
Ksatasen lämpömittari ei toiminut,
ostin Biltemasta uuden mittarin, eihän sekään toiminut, vika oli
mittarille tulevassa anturissa. Ei sama anturi joka ohjaa flektiä. Ksatasen oma
mittari oli rikki muutenkin, ei olisi tointunut anturin vaihdollakaan. Lievästi
kylmää suihkua toi tieto, ettei ko antureita saa mistään, olivat erikoista
kokoa, vertailin saatavilla olevia, mikään ei sopisi. Taasen Biltemaan ja
sieltä vakio anturi, sille istukka joka sopi alavesiletkuun, letku poikki, ja
siihen istukka kiinni. Virrat päälle, uusi mittari ei reagoinut mitenkään.
Kävin varmuuden vuoksi koe ajolla, ei noussut lämmöt mittarin mukaan. Kotiin tullessa välähti, mikäs se
ylimääräinen ruuvi siinä sovittimen kyljessä? Voi tyhmää, eihän se voi saada
maata siinä kahden kumiletkun välissä. Maadotusjohto kiinni sen
"ylimääräisen" ruuvin alle, mittari reagoi heti.
Mutta
pitihän saada luottamus mittariin. Anssu avuksi, hän hommasi lainaan
huippulaatua olevan lämpökameran, se ei ollut niitä Bilteman parinsadan euron,
vähintään nolla perään ja nelonen eteen. Koeajon teimme, Anssu kuvasi
moottorin joka puolelta, sekä vesireitit useita kertoja matkan aikana. Kamera
näytti juuri oikeat lukemat, termostaatin aukeamiset, ja kun vertasimme lukemia
Bilteman mittariin saatoimme huokaista helpotuksesta. Mitään lämpö ongelmia ei ollut olemassakaan oli vain sähköhäikkä.
Ajoin
tällä virityksellä kesän kaksitoista vähäiset ajot. Ksatanen pelas kuin kello,
hieman äänekkäämmin ja ärhäkkäämmin. Kuitenkin ajofiilinki poissa.
Syksyllä
tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta, heitän nuo katteet elosuojan nurkkaan,
on Virsiheimonkin sitten helpompi tutkia jos hätä tulee, ei tarvise tuntikausia
muoveja purkaa. En laskenut montako kertaa olin osakatteen purkanut ja koonnut,
mutta kuitenkin monta.
Ajatus
virkisti kummasti apeaa mieltä. Loppuvuodesta toimeen, purku on helppoa kun ei
tarvitse ajatella osien takaisin asettelua.
Aluksi
ajattelin, että säilytän katteen ehkä myöhempää takaisin laittoa silmällä
pitäen, mutta kun pääsin pääkatteen purkuun totuus selvisi.
Sehän
oli aivan viimetipassa, kun tein tämän operaation. Ksatanen oli hyvällä tuurilla pysynyt katteen osalta kasassa.
Etukatteen molemmat kiinnityspisteet olivat vain muutaman lasikuitusäikeen
varassa, iso kuoppa tiessä, olisi tullut jättirämähdys. No eipä tarvinnut niin
huolella tehdä loppupurkuja. Toki kate, tai mitä siitä on jäljellä on hyvin
taltioituna.
Tässä vaiheessa Ksatasesta tuli Satanen, kun K niinkuin kate poistui Satasen yltä.
Tässä vaiheessa Ksatasesta tuli Satanen, kun K niinkuin kate poistui Satasen yltä.
Katteen
mukana lähtivät vilkut, valot ja alta tyytyttimet. Nämä ainakin joudun
investoimaan. Lisäksi lähti bensamittarin, lämpömittarin ja pistokkeitten, sekä
flektin katkaisimen paikat. Näille tein uuden paneelin tankin viereen, ei niin
kaunis, jos ei rumakaan. Katteitten mukana katosi paljon kiloja, sekä kymmeniä
metrejä sähköjohtoja, heitin kaikki ylimääräiset romukoppaan. Tööttien mukana
meni myös edellisten kesien sähköongelmat! Eräs guru oli kiihkeänä
tietojenvaihto aikana ehdottanut, mittaa huudattimet, ne voi sotkea mitä vain.
Naurettavaa ajattelin. Nyt kuitenkin tuli mieleen, ennen kuin hylkäsin vanhat,
minäpä mittaan. Toinen täydessä oikosessa! Mitäs se guru sanoi. Maalasin
tankin, voitelin etuhaarukan laakerit, uudet teleskooppiöljyt, johtojen
siistimistä, uusi lamppu, vilkut, ja töötit. Sitten käynnistin, käytin niin
lämpimäksi että mittari alkoi lähestyä punaista. Flektin katkaisin tietenki
kytkettynä. Tuttu suhahdus, jota olin alkanut inhota todella paljon, mutta nyt
se sammui muutaman ajan kuluttua! Se sammui! Vähän ajan päästä uusi suhadus, ja
sammui! Tein näitä kokeita ainakin viitenä päivänä, ja aina Ksatanen toimi
juuri ohjekirjan mukaisesti.
Ensimmäinen
ajo keväällä kolmetoista oli paluuta kunnon moottoripyöräilyyn, kunnes Riipan
kohdilla Satasen käynti muuttui
ontuvaksi. Hiljalleen onnuimme kotiin, ja pahoja ääniä kuului.
No
Anssu ratkaisi pulman, paikat joihin imutestimittari tulee olivat menettäneet
korkkinsa, ja vuoto sekoitti ruiskun ohjausyksikön. Uusi koeajo, mutta
ykköspytyn tulppa oli ehtinyt jo vaurioitua, pimeni nyt lopullisesti. Onneksi
osasin päätellä vian, ja ostin uudet sytytystulpat, taas pelas kone! Kunnes
kuin salama kirkkaalta taivaalta, ontumista, ja todella ikävää terävää ääntä
moottorista. Jälleen onnuimme kotiin, nyt Marinkaisista. Oli täysin varma
venttilliviasta. Ehkä lievästi alkoi NYT ottaa päähän! Kuuntelimme miehissä
kolkkoa naputusta, pojat puisteli päätään, tosin yrittivät sitä salata minulta,
huomasin tietenki. Anssu oli porukan toiveikkain, epäili, ettei vika sittenkään
niin suuri ole. (Onkohan sillä joku röngtenkatse)? Seuraavana päivän päätin
synkyydessä mitata puristuspaineet, aloin nykkiä tulpan johtoja irti, nelonen,
kolmonen, kakkonen, ahaa se olikin jo irti. Se olikin jo irti! Äkkiä johdot
takaisin, Satanen käyntiin, Satanen käy
ja on aina käynyt mielestäni aika nätisti!
No ei se nyt aivan näin käynyt. Kylkiäsinä oli Satanen saanut "haukkaus" ominaisuuden, kun lähti vedättämään nelosella, joskus jopa kolmosella, viitosesta puhumattakaan. Ei tämä tavallista ajoa pahemmin häirinnyt, enemmän koetteli kallon sisäistä mielenrauhaa. Melkein tilasin jo testeriin ajan.
Kunnes!
Sivujalan painike taipui mutkalle, vaati hitsausta. Jari Kannuksesta, Helken sulhanen omaa hyvän hitsaustaidon ja koneen. Sinne ajelin, kun hitsari on huolellinen Hän vaatii ettei jännite riko hitsattavan sähköjä. Mutta olin niin laiska, että tyydyin vain akunjohdon irroittamiseen. Kyllähän sekin paljon auttaa, eikä virrat hitsatessa olleet mitään satoja amppeereja. Tikillä kun tikkasi. Huomasin kotiin ajaessa että kello on nollilla. Helppo juttu. Sitä en heti huomannut, että haukkaaminen oli jäänyt Perttulan korjaushalliin.
Nyt olen tyhmänä funtsannut, että yksiköiden restetointi asetti säädöt ennalleen. Pois olivat ehkä menneet niiden ilmavuotojen seurauksena. Paljon olen ajanut sen jälkeen, eikä kertaakaan ole nykäissyt. Ettei mikään sattuma, koska se kirkonkylän reissullakin muutaman haukkauksen tapas tehä.
No ei se nyt aivan näin käynyt. Kylkiäsinä oli Satanen saanut "haukkaus" ominaisuuden, kun lähti vedättämään nelosella, joskus jopa kolmosella, viitosesta puhumattakaan. Ei tämä tavallista ajoa pahemmin häirinnyt, enemmän koetteli kallon sisäistä mielenrauhaa. Melkein tilasin jo testeriin ajan.
Kunnes!
Sivujalan painike taipui mutkalle, vaati hitsausta. Jari Kannuksesta, Helken sulhanen omaa hyvän hitsaustaidon ja koneen. Sinne ajelin, kun hitsari on huolellinen Hän vaatii ettei jännite riko hitsattavan sähköjä. Mutta olin niin laiska, että tyydyin vain akunjohdon irroittamiseen. Kyllähän sekin paljon auttaa, eikä virrat hitsatessa olleet mitään satoja amppeereja. Tikillä kun tikkasi. Huomasin kotiin ajaessa että kello on nollilla. Helppo juttu. Sitä en heti huomannut, että haukkaaminen oli jäänyt Perttulan korjaushalliin.
Nyt olen tyhmänä funtsannut, että yksiköiden restetointi asetti säädöt ennalleen. Pois olivat ehkä menneet niiden ilmavuotojen seurauksena. Paljon olen ajanut sen jälkeen, eikä kertaakaan ole nykäissyt. Ettei mikään sattuma, koska se kirkonkylän reissullakin muutaman haukkauksen tapas tehä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti