sunnuntai 1. kesäkuuta 2014

Vesistörakentamista ennen ja nyt. Vähän ratapäivitystäkin

 Kova on ollut urakka tehdä tuollainen kaivanto. Kuva ei anna oikeaa kuvaa sen syvyydestä.
 Kaikki kunnia sen aikaisille työmiehille, nimenomaa heille. Mutta jos jonkun päätöksenteon seurauksena on ollut vain tuollainen rummakko hyötynä, on kaivuu mennyt hukkaan. Uskon kuitenkin, että suurempi tarkoitus kaivuulla on ollut?
 Nykyään voisi lupien saanti edelliseen kaivaukseen olla lujassa. Tässä kovan taistelun tulos,Korpelan kalaportaat. Kalliit ovat lohien lunnaat.
 Pitäähän sen päästä kuvaan, joka nämä reissut mahdollistaa!
 Padon veden puoli on rauhallinen. Kuitenkin  pinnan alta toistatuhatta hevosvoimaa vyöryy nytkin turbiineihin, huonollakin hyötysuhteella.
 Kalaporras rustinkia yläjuoksulta päin.
 On se kumma, tuleeko tuo toimimaan?
 Spekulaatiot Kannuksesta itään menevän suunnan alikulku tunnelin paikasta saa lopettaa.
Kun kääntyi samasta kuvauspaikasta satakahdeksankymmentä astetta, näkymä tämä!

Lämpenihän se ilma jonkin verran iltapäivään mennessä, niinkuin oli suunnitelmakin. Ajokamppeet päälle, kahden aikoihin tielle. Aurinko paistoi niin lämpimästi, että voitti kylmän tuulen voiman. Hyvä keli. Kokkolaan päin käänsin F Kasin nokan, Peitsolta Kälviälle. Päätin kuvailla kohtia, joiden ohi usein tulee vain ajettua. Pääjärvestä lähtevä kivetty Pääjäven -Kuikkisenoja on pieni nähtävyys, Ensimmäinen kaivaus on tehty jo 1860 luvulla. Kivireunat oja sai 1930 luvulla. Ojan tehtävä oli kuivata Pääjärvi viljelyskäyttöön. Tarina ei kerro, paljonko lisämaata kuivaus tuotti?
Kälviältä päästelin jälleen kerran Kajaanitietä, joka kerta tuntuu lyhenevän tämä väli? Kannukseen oikaisin Roikon korjaamon kohdalta. Korpelan padolla päätin käydä lehden mukaan käytössä olevaa kalaporrasta tutkimassa. Tuossa tilassa ei edes Arto Brygkare aitoisi portaita ylös. Vesi ei tosin esteenä. Tekisi mieli sanoa että humpuukia koko homma. Tosin onhan nyt joidenkin mielestä kaiken ennallistaminen se juttu. Maanteiden ennallistaminen kinttupoluiksi on moninpaikon jo menossa. Kumma kyllä, että se projekti  ei koske sellaisia seutuja, jolla paljon potentiaalisia äänestäjiä asuu? (Mikäs politiikkaradio tästä tulee?) Onneksi F Kasi ja Satanen kestävät vielä aika pahojakin ennallistamis suunnitelmia. Asiaan. Korpelasta ajoin Eskolaan, käännyin takaisin Kannusta kohti, mutta Ylivieskan risteyksestä oikealle. Parikymmentä kilometriä, jälleen oikealle. Muutaman kilomerin päästä huomasin palaneen talon rippeet ruohottuneessa kartanossa. Käänsin äkkiä F Kasin kapulaa, tänne ei jäädä kuikuilemaan, tämän talon paloa kuvatessani huomasin Ksatasen flektin pyörivän vaikka ei saisikaan. Siitä alkoi parinvuoden aika joka meinasi lopettaa koko moottoripyöräilyn. Parisekuntia kuuntelin nytkin, ettei F Kasin flekti vain alkanut pyöriä. Kajaanitiellä Kannuksen suuntaan tuuli kovaa, mutta niin on aurinko jo korkealla, että jopa pientä hienpoikasta meinasi nostaa pintaan näissä kamppeissa. Saattoihan seassa olla palopaikan säikähdyksen aiheuttamaa tuskanhien loppuja? Ennen Kannusta otin kuvia tulevasta rautatien alikulusta. Yli-Kannukseen menevä liikenne ohjautuu osin tästä kautta. Väliviirteen kautta kasitielle, vähän väkisten päätin, että tämä ajo saa olla tässä, kotona pesin pyörän uusia "seikkailuja"odottamaan. Eikä flekti pyörinyt kun pysähdyin kartanolle!

Ei kommentteja: