perjantai 27. kesäkuuta 2014

Satasen comeback

 Satasen kotiuduttua, värkkäilin sille uuden pohjallisen sivuseisontatukeen.
 Tässä maagiset lähtölukemat Satasen comeback,iin.
 Tutun näköinen matkaan lähtijä tutulla paikalla.
 Tutuksi on tullut Sataselle tämäkin paikka seitsemän vuoden aikana.
 Tuuli oli varmaan ihanteellinen leijasurfaukseen.
 Satasen ensimmäiset kilometrit takana. Köykärin mäen alikulku.
 Tämäkin tuttu paikka Sataselle, on F Kasikin jo käynyt.
 Meinasin joutua töihin Miian ja Anssun piharemonttiin!
 Tässä ajokalustoa, MZ on vielä ruuvihuoneessa.
Noista kahdesta ei voi valita, pitää olla molemmat!

Eilen illalla kotiutunut Satanen rantautui Sepon avustuksella maihin puolilta päivin tätä päivää. Sivujalan tuunaus on siirtynyt ja siirtynyt. Nyt otin itseäni niskasta kiinni, päätin etten lähde ajelulle ennenkuin asia hoidettu. (toki postin hain Satasella) Vanha lypsykone sai luovuttaa osiaan projektiin, Satanen sai uuden mukavan tossunpohjallisen sivujalkaansa. Pleksin kiinnitin myös.
Puoli kuuden aikaan olin valmis Satasen tervetuliais koeajoon. Niin taisi olla Satanenkin? Vaikka tankki oli melkein täynnä, ajelin Systeemille, täytin sen  piripintaan. Ohtakaria kohti tietenkin. Siellä tutulla paikalla kuvia, tuuli olin erittäin kova, kymmenen astetta näytti Satasen mittari. Tuskin huomasin kylmyyttä, olihan koeajo vasta alkamassa. Leijasurffaaja liiteli aaltoja pitkin, vauhtia melkoisesti. Myötätuuleen käänsin Satasen, meillä ei vauhtia ollut melkoisesti, nautiskelin pyörän uudesta tulemisesta, tavallisesti reissussa rähjääntyy, Sataselle ei näin käynyt. Alla uudet Mezlerin kumit, edessä ME Marathon takana Lasertek. Etuhaarukka laakeroitu uudelleen, uudet stefat ja öljyt etuteleskoopeissa, takana Vp mono huollettu, nämä ajo-ominaisuuksiin vaikuttavia tekijöitä. Satasen yliohjaava ominaisuus poikkeaa F Kasin aliohjautuvuudesta, tässä suurin ero pyörien ajo-ominasuuksissa.  Mutta nyt Satasen kulku on niin stabiilia, etten olisi uskonut isoa pyörää näin jouhevaksi ja joustavaksi. Karhin mutkat olivat yhtä juhlaa, vaikka Satasella hyvin oli toimeen tullut seitsemän vuotta, esitti se nyt vasta sen, mihin pyörä pystyy. Biscopin mutkat tietenkin, pysähdys ennen alikulkua kuvausta varten. Jyväskylän tiellä oli aluksi takatuuli, muuttuen sivutuuleksi Ala-Vetelin jälkeen. Kaustisen liikenneympyrässä ajoi moottoripyöräpoliisi, ei toisin montakaan rinkiä, koska jatkoi Kauhavalle päin. Me Satasen kanssa Ylivieskaa kohti vastatuuleen. Ali-Haapalan kaupassa kävin, täällä oli lämmintä seitsemäntoista astetta! Toholammille Satanen olisi varmaan osanut yksinkin,  tuttu on tie. Mutta kyyti oli hyvää, joten pysyin pyörän kanssa samassa matkassa. Anssun ja Miian pihalle parkkeerasin, meinasin kyllä kääntyä samantien takaisin, oli jonkinlaiset talkoot menossa, eristeitä kaivoivat kivijalan viereen. Onneksi mp-kamppeet antoivat aiheen pysyä lapiottomana. Hetken hommaa katseltuani käänsin Satasen tielle. Kannukseen ajoin rajoituksia noudattaen, tuuli ei ollut niin rajua kuin lähtiessä. Toki Kälviän kautta kasitielle, jossa liikenne jatkui yhtä vilkaana kuin alkuillasta. Kotona vähän yli yhdeksän. Melkein vauhdissa pyörän vaihto, F Kasilla liikenteeseen. Kasitietä Marinkaisiin, vanhaatietä takaisin. Sitten pyörän valokuvaukseen.
Nyt pitäisi tietenkin tehdä vertaus Satasesta ja F Kasista? Se on mahdottomuus. Niin ovat erilaiset pyörät! Ero on koettava tien päällä.  Nyt kun sain ajaa peräkkäin molempia, tajusin, että eri planeetoilta ovat Satanen ja F Kasi. Molemmat loistavia moottoripyöriä!!!

Ei kommentteja: