perjantai 10. marraskuuta 2017

MZ vihdoinkin käsittelyyn. Sähköisku! 10.11.2017

 MZ,tin moottori on osa kantavaa runkoa. se on kiinnitetty kolmesta pisteestä. Takakiinnitys on kolmiomallinen, yksi kulma on rungossa, jonka samalle akselille puslattu takahaarukka. kaksi kiinni moottorissa. Rungon kulma on liikkuva. Yläripustus on sylinterin kannesta lähtevien pulttien varassa. Rungon ja kiinnityksen välissä on MZ,tin erikoisuus, kuminen vaimennin, joka antaa moottorille tilaa liikkua pehmeästi noin sentin toleranssilla. Takakolmioon kiinnittyvässä osassa on myös kumi puslat. Tämä oikein asennettuna takaa tärinättömän ajon, vaikka moottori yksipyttyisten tapaan täriseekin. Tänään laitoin nämä elementit kuntoon. Karrilta saan vielä uuden kumivaimentimen, olkoon tämä vanha nyt toistaiseksi paikalla.
Tässä hieman tummassa kuvassa näkyy MZ,tin erikoinen moottorin ripustus. Takakolmiota ei näy.
                                     
                                Se sähköisku!!
Kun MZ tuli meille, siinä oli laturi sökönä. Toki myyjä kertoi jo puhelimessa asian. Siksi hankin Vapen, joka sisältää laturin tasasuuntaajan puolan ja sytytys anturin.  Virsiheimon Hannua huusin apuun kytkennässä. Siinä ei nokka kauaa tuhissut, kun johdot kunnossa, ja MZ tien päällä. Viisi vuotta sitten kun purin pyörän, en pahemmin kiinnittänyt huomiota johtoihin, joita nykein irti aika suruttomasti. No nyt ne piti saada toimiviksi. Kyllähän siinä aikaa kului tuumatessa ja johtoja seuraillessa, netissä Googlesta löysin aika kattavan selvityksen miten Vape asennetaan. Mutta mitäs se auttaa, kun Vape on jo asennettu, ja johdot poikki. No tänään koitti hetki, että uskoin kaiken olevan kunnossa, takavaloille ei ole vielä johtoja vedetty, mutta eivät tuota ongelmaa.
Meinas kädet täristä, kun kytkin akun  miinusnavan kiinni, joko alkaa kipinät lentelemään? Ei mitään! Uskalsin kiristää ruuvit kiinni, toki pidin toisessa kädessä sivuleikkureita valmiina.... Jälleen meinasi jännittää, kun käänsin virta-avainta, tuttu vihreä valo, ja keltainen vapaavalo syttyivät, käänsin valokatkaisijaa, vau... kaikki pelasi. Sitten konttasin pyörän toiselle puolelle, tulppa irti, tulpanjohto kiinni, painoin polkimen reippaasti alas, tulpan kylki sylinteriä vasten, sormi elektrodissa kiinni, MZ hönkäisi juhlallisesti, samalla sävähti sähköisku sormeen kunnolla!  Se sähköisku tuntui hyvältä! Kokeilin kipinää myös klassillisella mentelmällä, hyvin iski!

 Nyt alkaa lopullinen siistiminen, kun tietää, että johdot ovat oikeissa liittimissä. Plus napa jo vapana, varmuuden vuoksi.
 Cokolla jotain erikoista mielessä, näkee ehkä pudonneen johdon päällyksen palasen.

Tummulla ei mitään mielessä!

Ei kommentteja: