lauantai 25. marraskuuta 2017

MZ vihdoinkin ajokuntoon. Takajarru ja tappokatkaisin. 24.11.2017

Eilen hain Kannuksen Motosetistä jousen takajarrun tankoon. Siinä liikkeessä ei tunneta sanaa, ei ole!  Tänään värkkäsin takajarrun valmiiksi, vivun säädön tein pitemmän kaavan mukaan, ottamalla takarattaan aina pois, ja kokeilemalla uudelleen takaisin. On mainio vehe tuo MZ, ehkä Satasen takarattaan pois otto, ja takaisin pano on yhtä helppoa, mutta Satasessa pitää ottaa takasuojan jatke irti, joka jonkin verran hidastaa hommaa. Jarrusta tuli kuin uusi, olihan sisällä uudet jarrukengät.
Tanko saa jäädä tuon väriseksi, pieni piriste väri yksitoikkoisuudessa.

                                     Tappokatkaisin
Samalla Kannuksen reissulla ostin kauan palvelleen tappokatkaisimen tilalle uuden. Tällä kertaa vipukytkimen. Tinasin johdot kiinni ja muotoilin metallilevyn palasesta kiinnittimen. Vanhaan kiinnittimeen ei tämä uusi sopinut. Vipu toimiin niin, että kun osoittaa pyörään päin, on virta päällä.
 Leikkasin ja putsailin levyn palasen.
 Siihen summittaisesti reijät.
 Tässä pääosan esittäjä, vipu sellainen.
Paikalle kiinnitettynä. Näyttää nyt olevan off asennossa!

 Katkaisijaa pitikin kokeilla! Puhalsin vielä varmuuden vuoksi Bingin suuttimet ja kanavat paineilmalla. Kaasari kiinni, pyörä käyntiin, kuten edellä kirjoitin, toimiin loogisesti, kun sisään on virta päällä. Tämän nyt jo varmasti muistaa.


Jälleen piti ihmetellä MZtin käynti varmuutta,  liraus bensaa tankin pohjalla, laakista käyntiin. Säätelin tyhjäkäyntiä, sain sen mukavaan tuhat kierrosta minuutissa. Turpamutterinkin kirein. Kumit sylinterin rivoissa tekevät ihmeitä äänen muodostukselle.

Ei kommentteja: