keskiviikko 22. marraskuuta 2017

MZ vihdoin ajokuntoon. Breboilua ja Bingeilyä. 22.11.2017

Jarru on mielestäni tärkeämpi, kuin kaasu! Vaikka kaasuttaessa voi päästä koviin nopeuksiin, on sieltä tultava poiskin, turvallisesti. Ilman jarruja tämä ei onnistu. Olin jo Brembojen kimpussa tässä taannoin, mutta jätin kehittelyn vaiheeseen, kun totesin kaikkien osien toimivan.  Eri asia miten. Eilen päätin katsastaa uudelleen jarrusatulan ja jarrumännät. Satulassa ei mitään vikaa, mutta kuten arvelin, kolmekymmentä kaksi vuotta, pari seisokkia eivät ainakaan paranna jarrutehoa. Pelkkä palojen uusiminen ei asiaa rakaise. Siksi purin satulan pieniin osiin, tilasin Karrilta kaikki uudet tiivisteet.  Pitäisi MZ,tin pysähtyä, kun ovat paikalla!
 Kun bensaa oli kanisterissa, eikä muutakaan tärkeä, päätin polkaista MZ,tin käyntiin. On se ihme vekotin, toisella lähti nyt, kävi terveen  MZ,tin äänellä, tyhjäkäynti oli vielä liian  isolla, pyrki ryntäilemään. Ajattelin, ettei tinaamani neulan pidin ole pitänyt. Sammutin menin Bingin kimppuun.
 Tässä Bingin kaasarin osia.
 Jos video ei toimi, toimii tämä kuva ainakin todisteena MZ,tin käynnissä olemisesta. Kuvassa näkyy liian rivakka tyhjäkäynti kierrosluku mittarista.
 Osiin pistetty Brembon jarrusatula.

Tiivisteet olivat pääseet kovettumaan, ja jumittivat mäntiä sylintereihin. Kohta on jarrut kovassa iskussa, kun lähetys Karrilta saapuu. 

Käyttelyn jälkeen irroitin kaarasrin ja purin  atomeiksi. Kuten olin arvellutkin vika löytyi neulan pitimestä. Ei niin, että tinaus olisi pettänyt vaan pitimen metalli oli ehkä kuumetessa menettänyt kimmoisuutta, eikä pitänyt kutiaan. Seurauksena kolo, jossa neula asusteli, ettei tipaha neulaputken pohjalle, oli laajennut ja päästi neulan putoamaan melkein neulaputken pohjalle, tämä epäsopiva suhde  ilman tulon ja bensan välillä aiheutti ryntäilyä. Tavallinen moottori olisi sammunut kuin saunalyhty, ei MZ. Onhan sillä ajettu, vaikka uimurikammion pohja pudonnut. Minäkin olen parit ihme viritykset tehnyt päästäkseni kotiin, ensimmäisellä kerralla Vapen anturi irtosi niiteistä, tilkitsin trasselilla anturin noin "kahden millin" päähän pyörijästä, ajelin tyytyväisenä Kälviältä kotiin. Kerran aloin kuunnella MZ,tiin tullutta outoa ääntä, ajatus, nyt on männänrenkaat solmussa olisi vallannut mielen jollakin toisenmerkkisellä pyörällä ajaessani, ei MZ,tillä, Poikkesin pysäkille, katselin mitä oli tapahtunut. Bingin kaasuvaijeria pitävä kansi oli  irti, kilkatti iloisesti ruuvien varassa. MZ ajajalla on  aina jokin monitoimityökalu muassa, jos jonkun moottorilaite tarvisee apua. Nyt kirein sillä Bingin kannen ja matka jatkui. Kummallakin kerralla MZ toimi, vieraat osat vaativat hivenen huoltoa....

Ei kommentteja: