perjantai 17. marraskuuta 2017

KÄYNTIIN! MZ vihdoinkin ajokuntoon. 17.11.2017


Olen katsellut noita autonruuvaus realitysarjoja, Wheler Teeler Fast Lound ym. Niissä kun värkkäävät moottoreita, on suurin huoli käynnistyykö laite! Kun moottorin saa käyntiin, onkin loppu sitten fiilistelyä.
Katselin tänään MZ, projektia, tuotahan voisi kokeilla  käyntiin, mitään suurempia esteitä ei pitäisi olla.

Sytytys tulppa on usein kompastuskivenä, kun yrittää kaksitahtista käyntiin. Kumma kyllä, tulppa on saattanut pimetä viime hetkillä, kun edellisestä ajosta pyörän sammuttanut. Kun sammuttamisesta on kulunut... (täytyypä tarkistaa!) "Kahdestoista päivä kesäkuuta 2009 ajoin MZ,tin tankilta kotiin, lähteäkseni 13 päivä, hui... Multialle MZ, kokoontumiseen. ETZ olikin toista mieltä, lakkoili Koiviston tiellä kun yritin tulla kotiin, vaivalloisesti pääsimme maaliin, kamat Ksatasen kyytiin aamua varten. Sen jälkeen MZ ei käynnistynyt! Hätähisesti tarkastin kipinän, en löytänyt sitä, vaikka olisi pitänyt. Ajattelin Vapen luovuttaneen. Kun oli toinen pyörä käytössä, laitoin MZ,tin telakalle. Marraskuussa 2012 purin MZ,tin osiin. Sitä ennen olin ottanut Ksatasesta katteet pois, ja kunnostanut muutenkin pyörän melkein läpikotaisin. Kova oli fiilinki laittaa MZ,kin kuntoon. Mutta..... en muista mikä tuli siihen väliin ja pyörä jäi osiin levitettynä navetan parteen, varaaja koppiin, moottori ja runko olivat ruuvihuoneessa.
Pieni ihme sekin, ettei osia ole kadonnut lainkaan!"
               KAHDEKSAN VUOTTA VIISI KUUKAUTTA VIISI PÄIVÄÄ kesti MZ,tin hiljaisuus!


Kunnes.... Asetin tankin paikalleen, tein uuden bensaletkun vanhan hyvin palvelleen tilalle, huomasin, että bensahana on ottanut nokkiinsa seisokin. Hana joka ei ole koskaan tiputtanut tippaakaan ei ollut nyt aivan tiivis. Mutta ei tuollainen seikka kokeilua estä. Kyllähän se meinas jännittää, kun kaatelin kaksitahtista puoliska litraa tankkiin. Vapisevin käsin käänsin virran ajoasentoon, varovasti huom.  vasemmalla jalalla polkaisin polkimen alas. Se tuntui heti lupaavalta, vaikka ei luvannutkaan. MZtin ominaisuuteen kuuluu pieni takapotku, kun on altis käynnistymään. Jo toisella polkaisulla se tuli! Tiesin heti mitä tulee tapahtumaan. 
Kolmas polkaisu, niin lähti Zchopaulainen käyntiin kuin palmun juurelta. Tiukka oli ääni, en antanut kauaa käydä, kun sammutin koneen. Ymmärrän hyvin näiden reality sarjojen jätkien aidon riemun, kun  vanha Chewrolet jyrähtää käyntiin pitkän hiljaisuuden jälkeen. Nyt tuntui, että olen palkkion saanut. Tästä eteenpäin kaikki on bonusta ja fiilistelyä. 
Olihan mukava  ruuvaushetki! Kumma kyllä, minkään muun moottoripyörän käynnistys ei ole herättänyt näin voimakkaita tunteita, MZtissä on maagista taikaa!

Ps. "Kipinä" jota ei tullut ei ollut mikään syy käymättömyyteen. Miksi sitä ei tullut, kyllä tuli, mutta oli helppo hakea helpoin syy.  Syy löytyi, kun purin pyörän 2012 osiin, kasarista. Bingin neulanpidin häkkyrä oli mennyt poikki, ja neula pääsi putoamaan vapaasti neulaputkeen. Eipäs siinä pahemmin pelkällä ilmalla käynnistytä. 

Olin vielä tänään niin käyntiinlähdön lumoissa, ettei ruuvailuista tahtonut tulla mitään, tai ei tullut! Sain kuitenkin takaraudan kunnolla kiinni, sehän ei ole mikään koristus, vaan osa runkoa. Ollut löysällä, ties kuinka kauan. Bensa hana menee uusiksi, jospa Motonetistä löytyisi yhtä hyvä kapine kuin nykyinen, malli -53 EMW,n hana. Nyt on sellainen "ei oikein tiedä mitä tekisi" aika, voisihan sitä alkaa vähitellen hiomaan noita maalipintoja, ja kaivamaan kompuran ruiskua esille. Maali tahtoo maksaa maltaitaa, eihän noihin niin paljon sitä mene...Täytyy tehdä vähitellen lista tekemättömistä töistä, saa homman paremmin hanskaan, nooo kiire ei mihinkään. 

Ei kommentteja: