sunnuntai 25. heinäkuuta 2010

Kuudes päivä

Tanskalaisten eläkeläisten kesänviettotapoja, teltta pystyyn leirintäalueelle, ja taloksi. (Faaborg cambing 18.7 klo 9.29)
Anssu virittelee musiikkilaitteiston kuntoon ennen koetusta.... (Korinth 18.7 klo 10.19)
Bemaristi lähdössä kokeilemaan männän nousua Gislevin pääkadulla! (Korinth 18.7 klo 10.30)
Huomasiko rajoituksen? (Korinth 18.7 klo 10.30)
Siisti tammikuja johti vanhan linnan puistoon. (Egeskov 18.7 klo 10.53)
Egeskovin linna oli komea nähtävyys. (Egeskov 18.7 klo 10.53)
Nyborgin satamasta löytyi mainio evästyspaikka. (Nyborg 18.7 klo 11.44)
Syystäkin ylpeä Bemarikuski. (Nyborg 18.7 klo 11.44)
Nyborgin kirkko. (Nyborg 18.7 klo 11.45)
Kävimme täydentämässä eväsvarastoja kaupungilla. (Nyborg 18.7 klo 12.44)
Hiljaisia olivat kadut. (Nyborg 18.7 klo 12.55)
Luova tauko ennen Sjellanin läpi ajoa. (Iso-Beltin sillankorva 18.7 klo 13.22)
Nyt jo Ruotsin puolella. (Malmö 18.7 klo 15.10)
Pieni tulipalon poikanen kuivassa ruohikossa, ei ollut valpas Lomman palokunta! (Lomma 18.7 klo 15.40)
Anssu seuraa huolestuneena Volkkarin puskurin lähestymistä. (Lomma 18.7 klo 15.40)
Vetternin rantaniityillä pidimme iltakahvit. (Hästholmen 18.7 klo 20.29)
Syvä ja sininen oli Vettern. (Hästholmen 18.7 klo 20.29)
Näitä peltoja on viljelty jo tuhat kaksisataa luvulta, luostari on ollut tilan omistaja. (Hästholmen 18.7 klo 20.37)
Vehnäpelto on arvokkaan näköinen. (Vadstena 18.7 klo 21.09)
Vadstenan taajama. (Vadstena 18.7 klo 21.11)
Nuoriso leikki leijoilla. (Motala 18.7 klo 21.56)
Tässä mökissä ei unta tarvinnut odotella. (Arboga 19.7 klo 8.29)

Hyvin maistui uni Fynin saarella, eläkeläiset eivät häirinneet, eivätkä muutamat lapsiperheetkään vaikeuttaneet unen saantia. Aamulla virkeinä ajelimme mukavissa maisemissa, tämä on ehkä sitä tyypillisintä Tanskaa, pieniä kyliä, viljavia peltoja ja kumpuilevaa! maastoa. Pokkesimme katsomaan tarkemmin vanhaa linnaa, joka oli huolellisesti hoidetun puistikon keskellä. Parkkipaikkoja oli kuin ison marketin pihalla, no, olihan puutarhakin yli kaksikymmentä hehtaaria! arvattavasti suosittu turistikohde.
Vehmaita maisemia pitkin matka joutui, Nyborgin satamakaupungissa ostimme juomaa, ja näkkileipää! Satama-alueelta löysimme sopivan leiripaikan. Trangia pöhisemään. Veneitä lipui ohi purjein ja ilman purjeita, ulapalla seilasi kaikenlaista purtta.
Pian olimme E kahdellakymmenellä, iso-Beltin siltojen tornit alkoivat häämöttää edessä. Nyt ei ollut ruuhkaa, saimme jäljellä olevat Tanskan kruunut vaihdettua sillanylitys oikeuteen. Hiljalleen ajelimme leppoisassa tuulessa Själlanin saarelle, moottoritietä huruuttelimme Juutinrauman siltojen lippukopeille, vielä löysin taskunpohjalta Juuttien rahaa niin paljon, että pääsimme ajamaan tunneliin ja korkealle sillalle. Ruotsin puolella pysähdys, pian hujahdimme moottoritielle muun liikenteen sekaan. Malmön esikaupungissa ajelimme merenrannalla olevalle nurmikolle, jälleen Trangia sai keitellä veden kiehuvaksi, poltti samalla pienen alan nurmikkoakin.
Reittisuunnitelma oli selvä, moottoritietä Jönköpingiin, ja siitä Vetternin itä-rantaa ylös, Motala seuraava etappi. Ajo sujui jouhevasti, Jönköpingin ohitimme kuuden jälkeen. Ödeshögistä poikkesimme rantatielle, Hästholmenissa joimme iltakahvit komealla näköala paikalla. Toistatuhatta vuotta vanhat pellot levittäytyivät järven rantaan, vanha luostarikirkko niiden keskellä.
Matka jatkui Motalaa kohti, Motalan nimi oli painunut mieleen vanhan radion asema-asteikosta, oli toki muitakin, Varsova, Luxenburg, Falun, Hilversum, mutta nyt olimme Motalassa. Katselimme jo leiripaikkoja sillä silmällä, ilta alkoi hämärtyä, täynnä näyttivät olevan.
Jatkoimme matkaa, Örebrossa kiersimme keskustan kautta, ajatus elää herroiksi yksi yö hotellissa! Mutta kun ei alkanut löytyä, käänsimme tien päälle. Ajetaan kunnes toisin tuumataan. Arbogassa Anssu poikkesi kylille, ajelimme summassa katuja pitkin, ja siinä oli leirintä-alueen merkki! Parit mutkat, ja portti, mutta kiinni. Hyvää tuuria tai mitä, tarkistuskierroksella oleva ukkeli aukaisi portin, näytti vapaan kämpän, ilmoitti hinnan joka oli todella halpa. Maksu piti suorittaa kruunuina, onneksi oli taskun pohjalla vielä Ruotsin kruunuja, jäihän se muutamaa kruunua vaille, kuitenkin kaupat tuli. Pääsimme nopeasti yöpuulle, koska pakkauksiin ei tarvinnut koskea, uni tuli jälleen heti.