keskiviikko 30. toukokuuta 2018

Takalaukku sopimuksettomassa tilassa. Uusi ilmanpuhdistaja. 30.5.2018

 Takalaukku, tuo korkealla killuva laatikko ei koskaan vakuuttanut kiinnitystensä osalta. Tässä tulos.
 Kuvassa oleva vaurio ei ainoa, myös toinen puoli oli repeytynyt melkein irti.
 Taas on F Kasissa pyörän näköä.
 Akun lataus alkamassa.
 Ilmanpuhdistimen vaihto. Näyttää hankalalta, on yllättävän lepponen homma.
 Jäähdytysnestemäärän päivitys.
Toimenpiteet tehtiin näillä kilometrimäärillä.


Katselimme jo keväänkorvassa Amin kanssa, ettei takalaukun kiinnitys mitenkään luottamusta herätä. En ehtinyt käydä ehtoneuvotteluja luottamusmiehen kanssa, kun huomasin kiinnitysten pettäneen Kiwin systeemissä. Kun laukun sijainti ja ulkonäkö eivät pahemmin miellyttäneet, oli ratkaisu helppo, otsikossa oleva sopimukseton tila ratkaistiin sanomalla työsopimus  irti, molemmin puolisella päätöksella.

No mutta mihin tavarat. Motonetistä löytyi vanha tuttu ja turvallinen konsti, Alpinestars,in reppu. Onhan mulla ollut reppu käytössä ja iät ja ajat, mutta vanha kauhtunut, viilekkeiltään epävarma reppu sai väistyä uuden tieltä.


Olin huomanut parikertaa, että F Kasi starttaa laiskasti! Sitten ei enää jaksanut lähteä käyntiin, kun olisin koeajanut laukuttoman pyörän. Ei kai akku parin kolmen vuoden ajon jälkeen? Ei muuta kuin latauksiin. Latauksiin? Kun ketjureaktio iskee, se on monilenkkinen jatkumo. Valmettia ladatessani havaitsin, että vanha luotettava Ctek oli sanonut sopimuksen irti! Mittasin johdot joka puolelta, nehän voivat nitkautua. Ei mitään eloa. Volkkarin nokka Motonettiä kohti, hyllystä vastaava, vähän uudemmalla koetaululla varustettu. Samalla ostin repun.
Olin asentanut Garminin ohjeiden mukaisesti suoraa akun napoihin. Aloin epäillä, josko se purkaa patterin? Akku esille ja tutkimaan.Mittasin akun, vähän yli kymmenen volttia näytti. No ei ihme. Huvikseni päätin kiristää akun napojen ruuvit. Kiristää? Pyörittää kiinni. Olisi pitänyt silloin kiristää, kun tohkeissani Garminin asensin. Pyörään menevät johdot olivat vain omalla  painollaan navoissa kiinni. Uusi laturi toimintaan, annoin vuorokauden latailla, nyt on virrat kohdallaan. Samalla kun aukaisin "tankin" vaihdoin ilmanputsarin. Olihan vanha jo ottanutkin pölyä itseensä. Homman helppous yllätti. Sitten vain pyörä kasaan odottamaan koeajoa.
Ei tullut koeajoa näin helposti! Akku ei halunut palautua alennustilastaan, ja annoin sille heti lähtöpassit. Uusi Varta Kokkolan Akkuliikkestä, alkaa olla jo rutiinia tuo "bensatankin" kotelon aukaisu. Akku paikalle, ja starttaamaan.... Hiljaisuus,,,,, kun rutiini huipussaan, ei kotelon aukaisuun mennyt sitäkään. Mutta päässä kyllä surrasi, mitäs teen, harvoin jokin asia on kotelon aukaisulla parannut. Katselin muodon vuoksi akun kiinnittimet, olivat liiankin huolellisesti kiinni. Siis nyt on homma hukassa!   Laitoin kotelon kiinni, mitäs siinä ihailemista, vaikka uusi akku olikin. Virrat päälle, ja starttaamaan. Ei mitään! Potkaisin sivujalan pois törröttämästä.... Koeajon tein Karhin mutkien kautta.

Ei kommentteja: