torstai 4. elokuuta 2016

Jamaanviveot kesän ensimmäisellä retkellä. 3.8.2016

Tarkkaavainen lukija huomaa muutoksen tuossa yhteisömme nimessä. Kaksi kirjainta  vi  tarkoittaa, että Ami on hyväksytty täysvaltaiseksi jäseneksi herrasmiespyöräilijät Jamaanviveot kerhon jäseneksi.

 Systeemiltä aioimme lähteä Amin suunnittelemalle reitille.
 Kunhan saadaan ensin viihde elekroniikka pelaamaan!
 Pöntiön teollisuuskompleksin palon jälkiä puolen vuoden päästä tapahtumasta.
 Korpelan patosillalla.
 Otolla on komeat henkselit!
 Kunnioituksesta mykkinä ihailimme patoluukun vesiryöppyjä....
 Melkein sävy sävyyn ovat pyörät. Harmittelin, kun jätin Satasesta laukut kotiin!
Tässä uusi täysvaltainen kerhon jäsen.
Kaksi vanhaa var.... motoristikonkaria, perustajajäseniä!

Tämän kesän ensimmäinen Jamaanviveot ajelut venyivät elokuun puolelle. Olimme Oton kanssa tehneet pienen kokeilureissun keväämmällä, mutta siihen se olikin jäänyt. Nyt päätimme sisään ajaa uuden jäsenen Amin! Honda Deauvillejä oli siis kaksi lähdössä liikenteeseen. Koska ovat keppivetoisia, valitsin minäkin kardaani Satasen matkan taittajaksi.
Jotta sisäänajo sujuisi mallikkaasti, päätimme, että noviisi suunnittelee reitin ja johtaa ajoa! Systeemillä alkupiste. Ilma oli ajoon sopivaa, sateen uhka väistynyt taivaan rannalle. Kuudelta olimme tankeilla, joista pyörien tankkeihin täydennykset. Pohjoiseen suunta. Ensimmäinen pysähdys Pöntiön palaneen tuotantolaitoksen raunioilla. Siitä jatkoimme "johtajan" perässä Rautiota kohti. Minä olin jälkijoukon, samalla Hondista putoavien osien valvoja ja kerääjä. Hmm... tuo jälkimmäinen virka oli ainakin nyt yhtä tyhjän kanssa.
Ennen Rautiota poikkesimme Niemelän kylän kautta menevälle mukavalle päällystepätkälle. Sehän tulee takaisin Raution taajaman jälkeen Sieviin menevälle tielle. Siinä pikku pysähdys, suuntana Sievin Asemakylä. Ennen Vanhankirkon risteystä poikkesimme pienelle soratie pätkälle. Pinta oli hyvässä kunnossa. Vanhankirkon Kajaanitien risteyksessä päätimme kääntyä Sievin Abc.lle kahville. Ami tarjosi. Pienen tauon jälkeen tielle. Nyt Toholammin suuntaan. Muttaman kilometrin ajettua, huomasin, että kypärän remmi oli jäänyt auki. Pysähdyin laittamaan kiinni. Ami ja Ottokin olivat huomanneet yhden kadonneeksi taustapeileistä, odottelivat pienellä levikkeellä. Matka jatkui! Jämäsän kautta ajelimme Riuttasiin, siitä vielä Korpelan padolle, jossa kuvia. Kannuksesta Asematien kautta Kajaanitielle. Kunkaalta Ami näytti kääntyvän Vuolletta kohti. Hmm.. hyvä ratkaisu. Sorapinta oli täälläkin hyvässä kunnossa. Päätin vinkata Vuorisalon kohdalla Amille, että kierretään Äijälän kautta. Tämäkin tie oli mukavassa iskussa.  Leppoisaa maalaismaisema ajelua muutama kilometri. Täällä tuli päähäni kuningasajatus! Enhän minä mitään enduroa tarvitse, Sataseen hieman rouheammat renkaat alle, on niitä raskaampiakin "seikkailupyöriä".  Ensikesänä kolutaan sitten ne päälystämättömät tiet joita vielä löytyy!! Siinäpä mukava projekti. Systeemillä niputimme erittäin onnistuneen reissun pakettiin. Tankkasimme melkein täydet tankin Amin kanssa. Satanen 8.5 litraa, Deuville 6.4. Sylinterimäärä ratkaisee kulutuksen.
Kiitoksia matkaseuralaisille mukavasta reissusta!

Ei kommentteja: