perjantai 22. heinäkuuta 2016

Seinäjoelle ja takaisin. 22.7.2016

Kaverukset vetivät henkeä Jokiniemen mp liikkeen pihalla. Lämpöä reilusti.

Ami päätti ajella Suomen eteläisimpään kohtaan, Hankoon! Viikon moottoripyörä ajoharjoittelulla kunnioitettava päätös. Kun aikaa oli, lyöttäydyin alkumatkaan mukaan. Aamulla yhdeksän aikaan Ruotsalosta starttasi kaksi pyörää etelää kohti. Seitsemää siltaa Pietarsaareen, joka kuitenkin ohitettiin kiireen vilkkaa. Pännäisen mutkatien hiivimme huonoon asfalttiin sovitetulla nopeudella. Mysingillä tankkasimme. Kolmesataa kilometriä oli tankkia vajentanut kaksitoista litraa.
Lämpimässä säässä jatkoimme matkaa. Tuumasin, että  poikkeamme Riistapirtille aamukahville. Oli kiinni! Jepuan mutkatien kallistelimme koko pituudeltaan, pitäisikö sanoa, Jepuan-Voltin Ala-ja Ylihärmän mutkatien? Ennen Kauhavaa liityimme isontien liikenteeseen. Asuntovaunut ja autot olivat lähteneet joukolla tien päälle! Lapualla vihdoin joimme aamukahvit! Siitä  Nurmoon. Pienen haeskelun jälkeen löytyi kaksi moottoripyörä liikettä. Toisesta teimme pienet heräteostokset sadehaalareiden muodossa. Toisesta emme löytäneet mitään ostamisen arvoista.(Harrikkaliike). Nyt oli aika  päästää Ami etelään kohti, matkaa sen verran kuitenkin jäljellä. Sastamalan laittoi ensimmäiseksi etapiksi navigaattoriin. Minä laitoin Top Soundin. Kielet sieltä löysin Music Maniin. Seuraavan naviginnin jätin F Kasin hyvän suuntavaiston tehtäväksi.  Mennään sinne minne sen keula osoittaa. Muutaman mukavan mutkatiepätkän ja T-risteyksen jälkeen olin Ylistarossa. En pysähtynyt, mutten hätäillytkään. Koko päivän oli ajo maistumut mahtavalta, ja sama fiilinki jatkui. Olin jo kotona ajatellut jättää binlockin pois kyydistä, mutta en saanut aikaseksi. Pysähdyin pienelle taukopaikalle ja irroitin sen. En  jättänyt kyydistä vaan laitoin takalaukkuun. Näkyvyyden muutos oli dramaattinen, ja kun tie muuttui mukavan mutkaiseksi annoin F Kasin jopa hieman kallistua niissä. Jossakin kohtaa jopa raapaisi kenngän syrjä  asfalttia. Ylihärmän liikenneympyrän kautta kohti kaksi ykköstä. Täälläkin tuntui olevan liikennettä vaikka muille jakaa. Sehän ei menoa haitannut. Kasitiellä autoja liikkuin vilkkaasti molempiin suuntiin. Tänään näkyi varmaan ajettua kilometriä kohti eniten moottoripyöriä, mitä olen reissuilla nähnyt. Käsi sai olla jatkuvasti pystyssä. Karhin mutkien kautta kun ajaa kotiin, vaikka takana jo neljäsataa kilometriä, merkitsee se sitä, että reissu on ollut erittäin onnistunut. Illalla piti vielä laittaa F Kasi käyntiin, kun jäi vähän ajo päälle!

Ei kommentteja: