tiistai 24. syyskuuta 2013

Pinlokki

Vanhassa Schuberthissa oli kemiallisesti käsitelty visiiri. Se toimi hyvin, aikansa. Tässä uudessa C-kolmosessa on ns. pinlock joka tarkoittaa, että tavallisen visiirin sisäpuolella on toinen, ja näiden muovien välissä on pieni ilmarako.
Hyvänlaatuista kesää kuvaa se, etten ole kiinnittänyt lisämuovia lainkaan kypärän visiiriin, koska on pärjännyt ilmankin.
Nyt päätin laittaa tuon teknisen ihmeen kiinni, koska ilma on kylmennyt rajusti, ja edessä Raahen reissu. Kiinnitys oli helppo.  Vähän hirvitti lähteä tuohon jäätävään tuuleen ajelemaan, kun en oikein tiennyt minkä aikana takaisin. Mutta vaatetta päälle ja tienpäälle.  Kovasti hönki vastanen kun painelimme Satasen kanssa pohjoista kohti. Ajattelin, että tähän ei moni kykene. Ajatus mureni heti, ajoimme kolmen pyörän letkassa Kalajoelle asti!  Tämänkin jälkeen näkyi muutama kaksipyöräinen.
Välillä muistutti taivas myös kosteuden lisäyksellä, ei kuitenkaan kaatosateeksi yltänyt. Raahessa tööväänty kolmisen tuntia, joten hyvissä ajoin vähän jälkeen seitsemän ajelin jo takaisin. Nyt oli myötätuuli. Ilta alkoi pimetä, pinlockin koeajon lisäksi tuli uuden valonheittimen debyytti todistettua. Aivan riittävä normaali nopeuksissa, valoteho.
Kummasti se taas fiilinki alkoi nousta illan pimetessä, eihän se ehtinyt pimetä kuin tunnin verran, mutta tähän aikaan hämärä muttuu nopeasti melkein säkkipimeäksi. Vielä kun paikka paikoin taivas oli raskaassa pilvessä. Satanen huiteli mukavaa vauhtia, ja lisävaatteet tekivät olon mukavaksi.
Jos tämä ajo olisi tapahtunut keväällä,  kirjoitus ei näin neutraalina pysyisi, mutta syksyn tulo jarruttaa aina jonkin verran ajofiilinkiä, ajofiilingistä huolimatta!

Ei kommentteja: