sunnuntai 19. heinäkuuta 2015

Kuvia pilvistä kolmesta kohtaa. 19.7.2015

 Karhin ja Marinkaisten välillä alkoi etelän taivas törskyillä.
 Kasitien risteyksessä oli jo ukkospilvien näköisiä muodostelmia.
 Alaviirteellä harkitsin, ajanko eteenpäin, tiellä oli jo vesikuuro käynyt.
Otin lukemata kuvaan, tauon jälkeen on hyvä olla muistissa blogissakin missä mennään.

Kuukauden pituiseksi venähti ajotauko. Kun hain Vianorilta uudella kumilla päälystetyn takavanteen, alkoi sormia syyhytä kaasukahvan kääntöön. Mutta ilman Anssua pyörä tuskin olisi paikalleen tullut, vaati teknistä osaamista, voimaa sekä vähintään neljää kättä. Oliko syynä, F Kasi R,n muuttaminen ketjuvetoiseksi, jolloin takahaarukka muuttui kaksipuoliseksi, eikä tyhjää tilaa jäänyt mihinkään kohtaan. Milleistä oli kiinni vanteen asennus joka paikasta. Vanhan Minin tuulettajanhihna vaati aikoinaan sormiakrobatiaa aika lailla, tässä oli samaa tunnelmaa. No, nyt on viisitoistatuhatta kilometriä jälleen edessä, kunnes vaihdetaan uusi läski taakse.
Koeajoon lähdin sunnuntain  puolenpäivän jälkeen. Tämän kesän ensimmäinen lämmin ajelu. Toki turjasin vanhasta muistista liikaa vaatetta päälle. Vanhaa tietä Karhiinpäin, uskomattoman kevyesti veti F Kasi, kallistelin aluksi varovasti mutkia, takaraivossa jälleen ajatus, tulikohan kaikki ruuvit kiinni kunnolla. Tuli, koska akselin ruuvin tarkistin momenttiavaimella kymmeneen kiloon, ja säätöruuvit käsimomentilla puoleen toista kiloon. Ennen Marinkaista pysähdyin kuvaamaan komeita törskypilviä, auringon edessä olevina näyttivät paljon synkemmiltä kuin olivatkaan. Vettä niissä kuitenkin oli. Sen todisti Alaviirteellä Kannukseen menevä kostea tie. Kuitenkin näytti, että onnistun hiipimään F Kasin kanssa pilvien reunaa pitkin Kajaanitielle. Muutama pisara tuli visiiriin, Mutta Kokkolaan päin kun käännyin jäivät pilvetkin taakse. Aurinko lämmitti mukavasti, pyörä meni kuin höyhenillä, oli taasen fiilinki päällä. Peitson tielle käännyin, nyt piti ajella vähän varovasti, sillä bemariautojen kokoontuminen alkoi loppua, ja matalamaavaraisia tuli vastaan hieman tavallista rempseämpää vauhtia. Tätä varovaisuutta piti noudattaa myös Marinkaisten ja Karhin välisillä mutkilla. Kun asian ennakoi, voi välttää nitrojen hankkimisen toistaiseksi.
Vajaa satakilometriä pitkä tuli tästä sisäänajo lenkistä, päällehän se ajo jäi, täytyy kuitenkin malttaa! Kumi tuntui hyvältä, kun keulassakin melkein uusi rengas on ajo helppoa ja keveää!

Ei kommentteja: